Tajné kroky vlády proti českému lidu
Proti likvidaci významného letiště v Líních u Plzně, která by stála minimálně sedm miliard korun, a postavení gigafactory koncernu Volkswagen na výrobu baterií, protestovalo přímo na letišti téměř tisíc lidí z celé republiky.
Letiště v Líních
18. listopadu 2022 – 10:30
Na akci se sešli i piloti, jak civilní, tak i vojenští. Zaznělo tu, proč právě Němci chtějí zde postavit továrnu, která je vlastně chemičkou na zpracování lithia, když se z Mladé Boleslavi chtějí stáhnout do zahraničí a v bývalé NDR mají stovky kilometrů vhodného prostoru ještě po wehrmachtu. Proč vláda tlačí na pilu, hovoří o vyvlastňování a jedná v utajeném režimu?
Hlavním svolavatelem a moderátorem v jedné osobě byl plk. Václav Vašek, legenda československého stíhacího letectva. Právní hledisko pak demonstrantům rozebral předseda strany PRO Jindřich Rajchl.
„Jestliže vládní představitelé sahají po slovníku vulgárních výrazů vůči slušným lidem, tak toho se my tady vyvarujeme. Rozhodně se tu vyvarujeme politické agitace ve prospěch kohokoliv proti komukoliv. Jsme tu proto, abychom lapidárně řečeno hodili vidle této vládě do snahy zlikvidovat to, co nikomu nepřekáží, co může velmi dobře sloužit a co se tato vláda rozhodla v podezřele urychleném režimu srovnat s horizontem zeměkoule,“ uvedl na začátku Vašek.
„Když toto rozhodnutí nevadí vrchnímu veliteli ozbrojených sil, prezidentu České republiky, rozhodně to bude vadit nám, kteří jsme jakýmkoliv způsobem spojeni s letectvím. Je jedno, jestli máš na zádech padák, létáš, modelaříš. Každý z nás má nějaký vztah k letectví a k letišti jako kolébce letectví. Zrovna tak to bude vadit lidem z regionu," řekl dále Vašek s tím, že má osobní zkušenost z procesu likvidace letiště Žatec.
„To bylo rozhodnutím tehdejší Klausovy vlády smeteno z povrchu země, aniž by kdokoliv cokoliv zmínil o tom, že chce, aby ten plac, který tam vznikl, byl někým využit. Dalších minimálně patnáct let se oslovovaly firmy, které by byly ochotny tam postavit nějakou krabici a v ní podnikat. Obávám se, že tady to dopadne stejně. Nejde totiž o to něco vybudovat, ale o to něco zbourat. Tam totiž daleko snáze tečou vedlejší penězotoky,“ konstatoval dále plukovník Vašek a dodal:
„Jsme tu proto, abychom učinili první krok jako lakmusový papírek. Jestli se zabarví, budiž a jestli ne, tak naše snaha byla výkřikem do tmy a jedeme dál. A věřím tomu, že tomu tak nebude. Jsem rád, že jsou mezi námi obyvatelé obcí kolem letiště.“
Ke slovu se dostal také šéf Aeroklubu ČR Vlastimil Dvořák, který aktivně létá 52 let.
„Že by někdo vybudoval nové letiště, to se nestane, protože za totáče přijely buldozery, postavily se ploty a vlivy na životní prostředí v podstatě nikoho nezajímaly. Dnes postavit letiště bude asi tak padesátkrát dražší a jestli vůbec to někdo povolí, když třeba zjistí, že je tam sysel, jako u nás v Roudnici – stavba zastavena,“ uvedl Dvořák.
Všechno to podle Dvořáka proběhlo v utajeném režimu, bez diskusí s občany dotčených měst a obcí, bez stanovisek na obranu republiky, zdrojů vody, elektřiny.
„Voda už nám nepatří, na elektřinu si máme uplést svetry, aby nám nebyla zima, máme šetřit na žárovkách, a přitom jsme schopni prodat šílené megawatty pro cizí výrobu. Druhou věcí, která mne zarazila, bylo, že vláda tak spěchala a nevedla o tom širší diskusi. Napsal jsem krátký, ale výstižný dopis, adresovaný celé vládě a panu premiérovi, aby to schvalování zastavili a uvedl jsem věci, jako byly zkušenosti ze Žatce. Tam to v podstatě dopadlo tak, že stát pozemky bezúplatně převedl na kraj a ten je prodal dál. Jediný zisk měl tedy kraj. A vláda uvedla, že nemusela dávat tolik do krajského rozpočtu. To je krátkozraké, a tak na dva roky,“ konstatoval dále Dvořák.
„Tamní areál, nazvaný Triangl, je využit zhruba z 85 procent a shání se tam další investoři. Ti, kteří tam dnes jsou, litují, že tam nemají letiště! Když nad ním letíme, tak ještě dráhu vidíme, tam není postavena ani psí bouda, vše je vedle. Nesmyslnost zlikvidování tohoto letiště je zločin,“ dodal závěrem šéf českého aeroklubu.
Poté vystoupil advokát a předseda strany PRO Jindřich Rajchl.
„Dosáhli jste prvního úspěchu, že vláda odsunula bourání tohoto areálu. K právním aspektům: Pokud máte v plánu postavit tak obrovský projekt, jako je tato tak vysněná gigafactory této vlády, tak musíte k tomu mít zajištěnu celou řadu dalších věcí. Nejenom postavení fabriky jako takové, ale postavení podpůrných věcí, jako vodovody, kanalizace, školky, zázemí, celou infrastrukturu. A vláda z toho nic zajištěno nemá. Ona se bezhlavě pouští do nějakého projektu, kde nemá sebemenší záruku, že bude fungovat. A že všechny další věci bude muset postavit. Jestliže k tomu nezíská starosty a místní lidi, tak nemá šanci kolem toho nic zrealizovat. Oni mají v plánu postavit fabriku, která vyžaduje obrovské zázemí a oni dnes nemají vůbec nic,“ uvedl Rajchl.
„Studie proveditelnosti bude prý odložená. Vzalo se to Plzeňskému kraji, aby to nezdržoval, to svědčí o tom, že vláda koná nesmírně nestandardně. Tlačí na pilu naprosto zásadním způsobem, porušuje jeden předpis za druhým. Dovedu si představit, jaký obrovský tlak bude na územní řízení, změnu územního rozhodnutí, protože standardně rozhodnutí na takovou stavbu je několik let. Kdo cokoliv menšího stavěl, ví, o čem mluvím. Když povolení na stavbu haly zvládnete za pět až deset let, tak si můžete tleskat, protože potřebujete vyjádření celé řady, desítek různých institucí a souhlasných vyjádření, abyste územní rozhodnutí mohli provést,“ konstatoval dále Jindřich Rajchl s tím, že další obrovsky problematická věc je podle něj vyvlastnění.
„Co se bude dít, když tu jsou soukromé pozemky, na kterých se má gigafactory stavět. Letiště se zboří, někdo udělá vyvlastnění pozemků a jejich majitelé se budou bránit a ve sporech budou úspěšní. Nemluvě o tom, že to zas může trvat několik let. Vyvlastnění se provede, ale člověk, komu to patřilo, má právní obranu. A to jsou většinou velmi komplikované, dlouhé spory. Představa, že to tu někdo během pár let zrealizuje, je naprosto lichá. Proč to tedy vláda dělá, z jakého důvodu zrovna Líně? Vláda nám neříká všechno, ten tlak není přirozený, zásadním způsobem to ohrožuje bezpečnost České republiky a není jediný důvod, proč zrovna Líně. Máme tisíce jiných území. A vysvětlení vlády, že právě toto zde chce Volkswagen, mne neuspokojuje. Vláda není od toho, aby dělala, co chce Volkswagen,“ upozornil Rajchl.
Jak dále řekl Rajchl, vláda je tu od toho, aby co nejlépe zpravovala veřejné věci v této zemi. Tedy hájila zájmy občanů této republiky, což podle něj nedělá a v podstatě jde na ruku Volkswagenu.
„Představa, že VW bude rušit fabriku v Mladé Boleslavi, když čtete zahraniční média, tak říkají, že se společně s koncernem BASF budou soustředit na Čínu, možná část výroby přesunou do Španělska. A najednou tady chtějí něco stavět a my nemáme vůbec žádnou záruku, že tady něco postaví. Je tu obrovské riziko, že to tu zbouráme a pak Volkswagen z nějakých důvodů, třeba vysokých cen energií, řekne: my jdeme někam jinam, je to naprosto reálné,“ varoval advokát.
Vyvlastnění je podle Rajchla velmi výjimečný institut a má se používat jen výhradně ve veřejném zájmu.
„Aby na tom vyvlastněném pozemku něco postavila soukromá společnost, je úplně mimo právo, je to absolutně protiprávní akt, který nemá vůbec žádnou obdobu. Nedovedu si představit, že by česká firma přišla do Německa, řekla my tady chceme stavět a vyvlastněte Němcům pozemky. Nikdy v životě by na to ta jejich vláda nepřistoupila. A já nevidím jediný důvod, proč by na to měla kývnout vláda České republiky," uzavřel své vystoupení předseda strany PRO Jindřich Rajchl.
Také jsme psali:
Slovo pak dostal bývalý pilot ČSA, šéf zdejšího muzea, Jiří Horák.
„Snažíme se vzdělávat naše děti, následovníky. V tom, co bylo špatné v minulých dobách, jaké byly důsledky války, jak se chovaly naše předchozí generace. Letectví je velmi sofistikovaný obor, který vyžaduje spoustu vzdělaných lidí. A letiště přispívá ke vzdělanosti. Je tady mnoho leteckých škol, je tu spousta nadšenců, ze kterých vzejdou profesionální piloti, mechanici, technici, konstruktéři. To je přínos letiště. Letiště je strategický prvek, každý celek velikosti Plzeňského kraje na západ od našich hranic má vlastní letiště," pronesl Horáka a pokračoval:
„Byl jsem na jednání Hospodářské komory a zástupci vlády, Czech investu a Škodovky a nikoho z přítomných šedesáti podnikatelů nepřesvědčili, že tento projekt má nějaký smysl a patří sem. Výroba baterií, to je normální chemička. Nic jiného to není. Je to z osmdesáti procent chemička, bude se zde zpracovávat syrové lithium a z toho bude nějaký odpad. Takže nepůjde o žádnou sofistikovanou výrobu,“ řekl na závěr Jiří Horák.
(böhm, prvnizpravy.cz, foto: red.)